Stöd till kårerna

Program

Tanken är att varje läger formar sitt eget program utifrån ett gemensamt koncept för att de som ska åka på lägret ska bli så delaktiga i programplaneringen som möjligt.

 

Alla arbetar utifrån ett gemensamt programkoncept för Vilda med temaområden som utgår från lägeridén, och alla kårer kommer att kunna ta del av Scouternas centrala programstöd. Vildas programkoncept presenteras på Scoutforum och under hösten, vid träffen för lägeransvariga, erbjuder vi också inspiration för programplanering. Alla kommer exempelvis att få ta del av ett lägerschema där tider för invigning och avslutning blir gemensamma och målet är att kunna genomföra vissa aktiviteter digitalt tillsammans.

 

Vi är övertygade om att det runt om i Sverige kommer att tas fram mängder med bra ideér och aktiviteter till lägret Vilda. För att alla ska få möjlighet att inspireras av dessa aktiviteter samlar vi dessa under en egen rubrik i Aktivitetsbanken. På så sätt kommer vi tillsammans successivt bygga upp en välfylld lägeraktivitetsbank som vi alla kan ta del av. Självfallet kommer vi att hjälpa till att fylla denna bank med ett antal exempelaktiviteter kring varje temaområde.

Kommunikation

För att marknadsföra Vilda internt i kåren och inför externa samarbetsparter kommer det att utvecklas ett marknadsföringsmaterial med bland annat planscher och filmer som kan laddas ner. Scoutkåren får en anpassningsbar och enkel grafisk profil för Vilda med logotyp, färger, bilder och typsnitt. Till lägret tar vi fram en lägerbok som levereras digitalt med möjlighet att fylla på med egna delar. Alla deltagare får dessutom Vildas lägermärke i tyg (skickas till anmälda scoutkårer innan lägret).

 

Vilda blir en stor del i Scouternas sociala medier före och under lägret.. Vid Scoutforum lanseras lägrets egen webbsajt där scouter också innan lägret kan vara aktiva och lämna sina berättelser om Vilda.

 

Vilda är en fantastisk möjlighet att visa upp er verksamhet på hemmaplan. Inför Vilda kommer det att erbjudas utbildningar av unga talespersoner som kan uttala sig i lokala medier. Under lägertiden samordnas ett presstöd med bland annat pressmeddelanden.

 

Internationellt

Vilda kommer att marknadsföras utomlands och vi kommer att bjuda in flera utländska scoutkårer till våra Vilda-läger. De svenska scoutkårer som anmäler att man vill ha internationellt besök paras sedan ihop med en utländsk scoutkår.

 

Vi hoppas att många scoutkårer vill erbjuda sina gäster Home Hospitality. För de svenska scoutkårer som inte provat på detta tidigare kommer det att finnas tips och kring hur man genomför Home Hospitality.